کد مطلب:28814 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

هشدار دادن درباره سلطه غلامِ ثقفی (حَجّاج)












2760. امام علی علیه السلام - در سخنی كه یاران خویش را بِدان نصیحت می كرد -: اگر شما هم مثل من می دانستید آنچه را كه من می دانم و از شما پنهان است، سر به صحراها می نهادید و بر كارهای خویش می گریستید و خود را می زدید و اموال خویش را بی نگهبان و مراقب رها می كردید و هركس در فكر خود بود و به دیگری توجّهی نداشت. لیكن آنچه را به یادتان آوردند، فراموش كردید و از آنچه هشدارتان دادند، ایمن شدید. فكرتان را باختید و كارتان از هم گسیخت.

دوست داشتم كه خدا میان من و شما جدایی افكند و مرا به كسی ملحق سازد كه از شما به من سزاوارتر است؛ قومی كه فكرشان خجسته و حلمشان افزون بود. حقگویانی كه ستم را وا نهادند، بر راه حق استوار ماندند و شهید شدند، با دلیل روشن تاختند و به سرانجامی ابدی و كرامتی گوارا دست یافتند.

آگاه باشید كه به خدا سوگند، جوان مغرور و ستمگر قبیله ثقیف[1] بر شما مسلّط خواهد شد، اموالتان را خواهد خورد و چربی های شما را آب خواهد كرد. ای ابو وذحه [ مردِ سوسكی[2] [! بس كن.[3].









    1. مقصود امام علیه السلام حَجّاج بن یوسف ثقفی است.
    2. حجّاج، داستانی دارد با خنفساء (سوسك) كه در كتاب ها نوشته اند. حضرت در این جمله پیشگویانه، اشاره به آن ماجرا قبل از وقوعش دارد. (م)
    3. نهج البلاغة: خطبه 116، شرح مائة كلمة: 240.